Тренер із маркетингу Ті Джонсон створила онлайн-курс за 48 годин. Роберт Брюс – інструктор і автор на Skillshare, запустив свій перший курс за два дні. Пат Флінн зі свого блогу Smart Passive Income створив онлайн-курс за три дні. Як їм це вдалося і що саме їх об’єднує? По-перше, вони всі експерти у своїй ніші та роками знають і працюють зі своєю аудиторією. По-друге – всі вони так швидко створили свої курси на основі готових напрацювань. Ця стаття буде корисною, якщо ви хочете створити онлайн-курс, але ще не маєте ні досвіду, ні матеріалів для цього. Не обіцяємо, що ви будете запускати їх так само швидко, як згадані вище експерти. Але після прочитання точно матимете покрокову інструкцію з розробки.
Визначте цільову аудиторію
Перш ніж кидатись у вир створення онлайн-курсу, треба дізнатись головне – хто ваша аудиторія, які типові характеристики вона має. Це студенти, домогосподарки, пенсіонери чи професіонали? На основі цих даних вже далі можна буде розробляти курс.
Необхідно провести дослідження, щоб отримати відповіді на ряд питань:
- який вік вашої аудиторії?
- чим вона займається?
- як відпочиває?
- як вивчає інформацію?
- який у неї рівень знань чи професійного досвіду?
- з якими проблемами стикається тощо
Вік аудиторії важливий, бо молодші слухачі можуть надавати перевагу інтерактивному контенту, тоді як старші цінуватимуть традиційні методи викладання. Професійний досвід підкаже, який рівень складності майбутнього курсу повинен бути: новачкам потрібна базова інформація, професіоналам – поглиблення знань. Важливо також оцінити рівень знань аудиторії, щоб адаптувати курс під їхні потреби. Вивчити потреби аудиторії можна за допомогою інтерв’ю, аналізу ринку, відгуків про попередні курси або подібні курси від конкурентів. Треба з’ясувати, з якими проблемами стикаються ваші потенційні студенти, яку мотивацію мають, щоб запропонувати рішення на курсі. Загалом, успішним можна назвати той курс, який задовольняє потреби та приносить користь аудиторії.
Визначення цільової аудиторії, як і подальші етапи створення курсу варто вписати в план або ж розділити на етапи з відповідальними особами. Це можна зробити в онлайн-таблицях, але зручніше працювати з інструментами для управління проєктами. Наприклад, безкоштовна система Trello допоможе організувати процес розробки курсу та відстежувати прогрес.
Оберіть тему курсу
Це важливий крок в процесі створення курсу. Щоб вибрати тему та зрозуміти попит на неї, необхідно проаналізувати ринок та пропозиції конкурентів. Для цього треба дослідити популярні теми на навчальних платформах, форумах та соціальних мережах. Варто звертати увагу на ключові слова в пошукових системах. Вивчення конкурентів допоможе побачити, які курси вже існують, їхню структуру, зміст і цінову політику, а також виявити сильні та слабкі сторони. Визначити попит допоможуть відгуки випускників курсів, а також рейтинги популярних курсів. Також варто врахувати релевантність тем для цільової аудиторії та її потреб. Щоб визначити тему курсу, варто орієнтуватись на такі ознаки:
- відповідає інтересам аудиторії
- принесе користь для аудиторії
- здатна задовольнити професійні потреби аудиторії
Додатково виділитись серед конкурентів можна за допомогою особливого підходу до теми, унікальністю досвіду та форматом викладання інформації. Про останнє і говоримо далі.
Структура курсу
Коли цільова аудиторія курсу та тема вже відомі, варто переходити до розробки структури. Це основа ефективного навчання, тому її варто ретельно продумати. Планування контенту складається з розділення теми на модулі та уроки.
Модуль – це тематично структурована частина навчального матеріалу, що охоплює певний аспект або розділ курсу. Модуль зазвичай містить лекції, практичні завдання, тести або інші навчальні елементи, які допомагають студентам засвоїти конкретні знання чи навички в межах загальної програми курсу.
Урок – це структурована одиниця навчального процесу, яка містить подання певного обсягу матеріалу з конкретної теми або питання. Урок може містити пояснення, практичні завдання, обговорення та оцінювання для забезпечення засвоєння знань і розвитку навичок у студентів.
Структурованість курсу допомагає систематизувати матеріал та забезпечити логічний перехід між темами. Кожен модуль повинен розкривати певний аспект та складатися з уроків на певну підтему. В процесі структурування курсу важливо дотримуватись послідовності викладу матеріалу, щоб студенти могли поступово засвоювати знання. Для цього використовують такі підходи:
- від простого до складного
- від теорії до практики
Також для кожного модуля необхідно визначити навчальні цілі, тобто, що саме студенти мають знати чи вміти після його завершення. Чіткі навчальні цілі допомагають тримати фокус на результатах та забезпечують зрозуміле сприйняття матеріалу. Результати повинні легко вимірюватись, щоб просто оцінювати прогрес студентів. Сам курс за своєю структурою має бути гнучким і піддаватись адаптації для проходження різними студентами. Одночасно він повинен зберігати логіку та послідовність, щоб сприяти ефективному навчанню.
На Udemy є цілий курс про створення курсів «How to Create an Online Course: The Official Udemy Course», де можна дізнатись корисну інформацію про всі етапи розробки курсу від планування контенту до його просування.
Розробка контенту
Контент для онлайн-курсів повинен складатись з матеріалів різних форматів. Це підсилить інтерес студентів до навчання. Основні типи навчальних матеріалів:
- Текстові матеріали – лекції, статті, електронні книги, інструкції.
- Відеоуроки – навчальні відео, вебінари, презентації з коментарями (може підійти Zoom – платформа для проведення вебінарів, онлайн-зустрічей та живих класів з учасниками).
- Аудіоматеріали – подкасти, аудіолекції, інтерв’ю.
- Інтерактивні вправи – тести, вікторини, симуляції.
- Візуальні матеріали – інфографіки, діаграми, слайди, анімації (знадобиться, наприклад, Canva – інструмент для створення графічних матеріалів, презентацій, ілюстрацій для курсу без необхідності професійних навичок дизайну)
- Практичні завдання – проєкти, кейси, вправи для відпрацювання навичок.
- Форуми та чати – дискусійні платформи для взаємодії з іншими учасниками або викладачами.
- Документи для завантаження – PDF-файли, шаблони, презентації (наприклад, їх можна створювати у Canva, Vista Create, Google Slides).
Відеоуроки допомагають комплексно передавати інформацію та сильніше залучати студентів до навчання. Вони мають бути короткими, інформативними, динамічними та добре утримувати увагу.
Текстові матеріали корисні для деталізованого викладу матеріалу, сприяють заглибленню в тему. Вони повинні бути чітко структурованими, містити заголовки, підзаголовки, списки, визначення, примітки тощо. Все, що полегшує роботу з інформацією та її сприйняття.
Візуальні матеріали допомагають краще пояснити складні явища та концепції, структурувати інформацію та надати її у зручному для перегляду форматі. Інтерактивні вправи призначені для закріплення знань через практичне застосування. Практичні завдання так само допомагають перевірити отримані знання на міцність. Форуми та чати забезпечують студентам необхідне відчуття спільноти та підтримки від одногрупників та викладачів. Аудіоматеріали та документи для завантаження сприяють розкриттю теми та корисні для студентів, які краще сприймають інформацію на слух чи візуально.
Під час розробки контенту для курсу варто завжди тримати на думці те, що він повинен бути:
- чітко структурованим – починаючи від модулів та уроків, закінчуючи заголовками, списками, змістами тощо.
- інтерактивним – він має тримати увагу, щоб привертати увагу та запам’ятовуватись.
- доступним – рівень складності має відповідати підготовці аудиторії (якщо буде надто складно, студенти будуть демотивовані), а самі матеріали доступними для вивчення за допомогою різних пристроїв.
- забезпеченим візуальними компонентами – текст із зображенням набагато кращий, ніж просто текст. А інфографіки, відео, діаграми допомагають не тільки краще сприймати, а й передавати інформацію.
- комунікабельним зі студентами – тобто показувати прогрес, оцінювати їхній рівень (тестами чи домашніми завданнями), чи підтримувати в процесі навчання (форуми, чати та інші способи зв’язку).
Коли контент курсу готовий, постає питання, де саме його розмістити? Для цього треба шукати зручну платформу, яка б відповідала усім очевидним та неочевидним потребам власника курсу чи онлайн-школи.
Вибір платформи для розміщення курсу
Вибір платформи для розміщення курсу – це важливий етап, який впливає на подальший успіх самого курсу. Адже, чим зручніше його проходити студентам, тим краще враження вони отримують загалом.
Існує кілька основних видів платформ для розміщення онлайн-курсу:
- популярні платформи з курсами
- LMS (Learning Management System)
- власний сайт
Популярні платформи типу Udemy, Coursera чи edX мають певні переваги у своїй сфері, але ці переваги супроводжуються недоліками. Наприклад, Udemy пропонує творцям курсів доступ до великої аудиторії, але має жорсткі правила користування та високі комісії. Coursera відкриває шлях до співпраці з університетами та надає курсам високу репутацію, одночасно вимоги до змісту курсів тут також високі.
Інший варіант розміщення онлайн-курсу – створення онлайн-школи на LMS. Це система управління навчанням, яка допомагає проводити та відстежувати навчальні курси онлайн. Сучасний ринок налічує десятки таких систем. Наприклад, Teachable допомагає створювати, проводити та продавати курси. Але у неї немає власної аудиторії, тому доведеться вкладати зусилля у просування курсу самостійно. LMS Softbook має інструменти для просування та продажу курсів, що полегшує роботу з онлайн-курсами власникам онлайн-шкіл та експертам. При виборі LMS важливо врахувати всі потреби для створення, проведення та продажу онлайн-курсів, а також зручність адміністрування і використання для студентів та викладачів. Зазвичай LMS доступні за підпискою та пропонують різні умови та інструменти за різними тарифами.
Останній варіант для розміщення курсу – власний сайт. Непоганий вибір для тих, хто готовий вкладати сили в створення та адміністрування. Цей майданчик матиме необмежені можливості для реклами та проведення навчання. Але для цього доведеться мати кількох спеціалістів, здатних налаштувати та підтримувати його роботу на всіх рівнях – від доступності сайту в мережі до продажу курсів та проведення занять для студентів.
Просування курсу
Коли курс створено, його треба просувати, щоб залучити аудиторію та забезпечити йому комерційний успіх. В стратегію маркетингу варто включити різні канали:
- соціальні мережі – дозволяють створювати публікації, відео та прямі ефіри для привернення уваги потенційних клієнтів.
- таргетована реклама в соцмережах – допомагає досягнути конкретної цільової аудиторії на основі їхніх інтересів та поведінки.
- партнерські програми та колаборації з впливовими особами – спосіб, який допоможе привернути увагу до курсу та збільшити охоплення аудиторії завдяки довірі підписників до рекомендацій.
- реклама через електронну пошту – розсилка запрошення на курс по базі підписників може зацікавити аудиторію, якщо пропозиція буде вигідною (наприклад, можна використовувати Mailchimp – сервіс для email-маркетингу)
- вебінари – ефективний спосіб залучити зацікавлених осіб та переконати їх у цінності курсу.
Перш ніж просувати курс також варто визначитись з ціновою політикою і ретельно її продумати. Ціна курсу має відповідати його якості, але одночасно бути доступною для цільової аудиторії. Варто дослідити ринок та зрозуміти, які ціни пропонують конкуренти, щоб встановити конкурентоспроможну вартість на свій продукт.
Додатковий інструмент просування та стимулювання продажів курсу – знижки, обмежений час пропозицій, спеціальні акції. Щоб надати додаткову цінність курсу, можна створити різні пакети з наборами додаткових матеріалів або консультаціями. Це може допомогти виправдати вищу ціну.
Оцінка ефективності курсу
Оцінка ефективності курсу – важливий етап, який допомагає визначити його успіх і місця, що потребують покращення. Моніторити успішність можна за допомогою різних показників.
Перший показник – кількість студентів, які навчаються на курсі. Ця цифра вкаже на те, наскільки курс виявився маркетингово привабливим. Наступний показник – кількість студентів, які пройшли всі модулі і завершили навчання. Ще один важливий пункт – зворотний відгук від учасників курсу, тобто їхні відгуки. Щоб отримувати їх, варто додати в навчальну програму анкети та опитування, які б ненав’язливо збирати дані про досвід студентів. Це цінне джерело інформації, яке може вказати на сильні сторони курсу, а також на аспекти, які потребують вдосконалення. Дані можна використовувати для покращення навчальних матеріалів, адаптації методик викладання і вдосконалення структури курсу.
Аналіз успішності і вдосконалення курсу мають стати регулярним процесом роботи над курсом. Адже саме ця інформація дозволить не тільки підтримувати його в актуальному стані, а й отримувати ідеї для створення наступних успішних онлайн-курсів.
Отже, щоб створити онлайн-курс, варто рухатись від ідеї до її втілення. Спочатку визначити його цільову аудиторію та дізнатись про її основні характеристики. Далі треба заглибитись у тему та дослідити попит і пропозицію на ринку. На основі отриманих даних сформулювати тему курсу, яка б відповідала інтересам та потребам аудиторії. Вже після цього варто братись за розробку навчальних матеріалів: скласти структуру курсу і створити навчальні матеріали. Чим різноманітніші вони будуть, тим більш зацікавленими у навчанні будуть студенти. Готовий контент треба розмістити на доступному майданчику: власному сайті, платформі з курсами чи LMS. Коли курс розміщено, його треба просувати за допомогою різних маркетингових засобів, щоб привернути увагу ширшої аудиторії. Коли все вдалося, аудиторія вчиться на курсі і його продовжують купувати, треба брати і обробляти відгуки та враження випускників, а також загальну інформацію про успішність студентів, щоб покращити курс та мати натхнення для розробки наступних.